Fout of goed

Dit blog maakt deel uit van mijn werk als kunstenaar rond perceptie en creatie.
Fout of goed?
Mensen streven naar perfectie. Daar is niets mis mee. Maar het heeft ook een keerzijde.
Veel mensen zijn zo bang om een fout te maken, dat ze verlammen.
Ze durven niets te tekenen, niets te schrijven, niets te maken.
Wij bomen streven ook naar het licht. De beste plek in de zon. Ruimte om te groeien.
Maar als iets mislukt, beginnen we gewoon opnieuw.
Niet iets om wakker van te liggen. Zo is het leven.
Over het werk zelf
Fout of goed is geschilderd in olieverf op katoenpapier. Dat is voor mij geen detail, maar een wezenlijk onderdeel van het beeld. Katoenpapier heeft een zachte huid en neemt de verf anders op dan linnen of paneel. Daardoor krijgen de kleuren iets ingetogens en tegelijk iets levends. Niet glanzend of opzichtig, maar aanwezig.
Ik werk hier niet vanuit detail, maar vanuit vorm, ritme en spanning. De bomen zijn geen letterlijke bomen. Ze zijn teruggebracht tot hun essentie. Tot vlakken, richtingen, schaduw en licht. Juist door die vereenvoudiging ontstaat ruimte voor verbeelding. Niet alles is ingevuld. Het oog kijkt, maar de hersenen maken het beeld af.
De olieverf maakt het mogelijk om kleur in lagen op te bouwen en nuances aan te brengen zonder dat de kracht van het geheel verloren gaat. De diepe blauwen, groenen en aardetinten houden elkaar in evenwicht. Licht en donker versterken elkaar. Zo ontstaat een beeld dat zowel vlak als ruimtelijk is.
Wat mij technisch interesseert, is niet perfectie maar zeggingskracht. Hoe minder ik uitleg, hoe meer het beeld zelf kan spreken. Ook dat hoort bij mijn werk. Ik laat niet alleen zien wat er is, maar vooral wat het kan zijn
Fout of goed? is gemaakt met olieverf op katoenpapier door Ad van den Boom
Het werk is 30 × 30 cm en wordt geleverd met een certificaat van echtheid.
Prijs op aanvraag.
