Tag Archief van: perceptie

Het verhaal van de jongen en de boom

Dit blog maakt deel uit van mijn werk als kunstenaar rond perceptie en creatie.

Het verhaal van de jongen en de boom

Ik was zeven en won een tekenwedstrijd.
De hoofdprijs: twaalf tubes verf en een paar kwasten.

Meteen wist ik wat ik zou schilderen.
Een boom.

Niet alleen omdat ik Van den Boom heet.
Maar omdat in onze woonkamer een reproductie hing van Van Goghs perzikboom.
Die boom bleef.

De boom die ik schilderde stond in een weiland, omringd door een sloot.
Een ezel had ik niet, dus ging ik in de sloot staan.
Een plankje op de rand werd mijn schildersezel.
Vanuit dat standpunt maakte ik mijn eerste schilderij met een boom.

Op een dag heb ik het weggegooid.

Wat er gebeurde tussen die eerste boom en de serie bomen die ik in 2022 begon te maken, laat zich moeilijk samenvatten.
Zoals bij de meeste mensen is er veel gebeurd.

Creativiteit bleef

Ik werkte jarenlang in de reclame. Eerst als copywriter, later als creatief directeur.
Daar leerde ik kijken naar ideeën.
En hoe ideeën vorm krijgen.
Hoe beeld en woord samen betekenis dragen.

Ik zie mezelf niet als kunstenaar met één vaste stijl.
Ik zie mezelf als crealist.
Iemand die creatief kijkt naar de realiteit.

Want de realiteit is geen vast gegeven.
Ze bestaat uit aannames, veronderstellingen, perspectieven.

In mijn werk gaat het om betekenis.
Om hoop, om troost, om laten zien dat er altijd een andere manier van kijken is.

Mijn werk is nooit alleen beeld.
En nooit alleen tekst.
Het is altijd een combinatie.

Net zoals een gedachte nooit één vorm heeft

Thema’s bepalen mijn werk.
En elk thema vraagt om een eigen taal.

Soms vloeibaar.
Soms realistisch.
Of soms teruggebracht tot pen en papier.

Niet om mooi te zijn,
maar om door iets heen te breken.

Ik ben weer terug waar het ooit begon.
Bij de boom.

Maar ik schilder niet meer de boom die ik zie.
Ik schilder de boom die in mij zit.

De boom die je niet van buiten ziet.
Die diep wortelt.
Die groeit.
Soms buigt.
Maar blijft staan.

Misschien is dit geen verhaal over bomen.
Misschien is het een verhaal over blijven kijken.

Het verhaal van de jongen en de boom.

Twee bomen tegen de rest van de wereld

Dit blog maakt deel uit van mijn werk als kunstenaar rond perceptie en creatie.

Twee bomen tegen de rest van de wereld

‘Weet je nog dat we geplant werden?’ vroeg de linker boom, die Jan heette.

‘Natuurlijk,’ zei Kees. ‘Bijna 250 jaar geleden.’

‘Tijden veranderen,’ zei Jan. Zijn bladeren trilden. Beven was misschien een beter woord. Zijn stam voelde kouder dan anders en een tak schuurde te hard langs zijn bast.

‘Nee,’ zei Kees rustig. ‘Het zijn niet de tijden die veranderen. Tijd verandert niet. Het zijn de blikken. Mensen die anders zijn gaan kijken.’

Terwijl hij sprak, lieten honderd bladeren los en dwarrelden naar beneden.

‘We staan al die tijd al naast elkaar,’ vervolgde Kees. ‘We delen elkaars gedachten. Ook we helpen elkaar als het koud wordt… en als het te warm wordt.’

Een windstilte.

‘Een veilige haven voor vogels en insecten zijn we.’

Jan liet zijn bladeren ritselen.
Blijdschap misschien. Of opluchting.

‘Bij ons is iedereen welkom,’ zei Kees. ‘Vogels die anders fluiten. Vogels die samen tsjilpen. Insecten op de vlucht voor gevaar. Iedereen vindt hier een huis.’

De wind zweeg opnieuw.

Toen kwam hij terug.

Uit het westen. Met een andere toon.

Hij fluisterde dat de bomen te dicht op elkaar stonden. Dat verstrengeling geen toekomst had. Dat elke boom weer alleen moest staan. Het was tijd om te breken met het verleden.

Dat Jan gesnoeid moest worden.

Of misschien wel verdwijnen.

Alsof er nooit wortels waren geweest.

Het deed Jan huilen en alleen de eekhoorns konden hem horen.

‘En gisteren hoorde ik de wind uit het oosten,’ stamelde Jan: ‘Deze wind vertelde het verhaal over twee bomen aan de andere kant van de wereld. Op grote afstand van elkaar. Niet samen, maar samen alleen. Jaloers op wat wij samen hebben.’

Kees schudde zijn kruin. Vogels fladderden op en gingen weer zitten.

‘De bomen uit het oosten zijn blij dat we breken. Maar hoe moet het met ons als we samen geen toekomst hebben?’

Jan zei niets, maar ook zonder woorden wist Kees wat het antwoord was.

De wortels uit het verleden kun je ontkennen,
maar wat ons bindt, is sterker dan wat mensen willen breken.

Meer verhalen over bomen zijn hier te vinden.

Voorbij wat je kunt zien

perceptie,facevase,communicatie,vaas,gezichten,zien

Dit blog maakt deel uit van mijn werk als kunstenaar rond perceptie en creatie.

Kunst raakt mensen omdat bepaalde beelden niet passen in onze hersenen. Kunst doorbreekt daardoor patronen in ons brein. Daarom zet een wit doek met als titel ‘Zonder titel’ mensen aan het denken. Gewoonweg omdat er in onze hersenen geen beeld is opgeslagen daar hiernaar verwijst. Een eskimo zal bij het zien van het doek meteen denken aan sneeuw, omdat dit beeld in de hersenen een plek heeft gekregen.

Patronen doorbreken

Veel kunstenaars maken gebruik van dit gegeven en creëren beelden die niet passen binnen ons referentiekader, maar als we meer van dit soort beelden zien, treedt er gewenning op. Kunst heeft daardoor in onze hoofden een plek gekregen en daardoor bepaalt de geest al snel of iets kunst is of niet. Kunst voldoet daarmee – net als alles – aan een bepaalde verwachting. Vult dus in wat we al denken of vinden.

De werkelijkheid  bestaat niet

Mijn hele leven ben ik bezig geweest om de perceptie van mensen te beïnvloeden door hen anders naar de werkelijkheid te laten kijken. De werkelijkheid bestaat immers niet, de werkelijkheid zit in je hoofd. Hieronder kun je lezen hoe het werkt. Het beeld hierboven laat een vaas zien, maar ook twee gezichten. En het is allebei waar, hiermee wordt duidelijk dat de realiteit voor ieder mens anders is of kan zijn. Hoe kun je ervoor zorgen dat mensen anders naar hetzelfde gaan kijken? Dat kun je doen met woorden. Woorden die duidelijk maken waar je naar kijkt en zo voorkomen dat je er zelf iets van maakt.

Percepties veranderen

Het veranderen van percepties is wat mij drijft. Ik zie mezelf niet als kunstenaar, ik zie mezelf als een creatief mens, die de kijker ziet als ontvanger en mezelf als zender.  Een creatief mens dat woord en beeld combineert. Niet met de bedoeling om patronen te doorbreken, maar om de toeschouwer te inspireren om anders naar de werkelijkheid te kijken, net zo goed naar zijn eigen werkelijkheid als naar de werkelijkheid om hem heen. Ik probeer dus de perceptie te veranderen. En percepties gaan niet over kijken, maar over constructies in je hoofd.

Voorbij wat je kunt zien

Mijn werk moet je niet beoordelen op wat je ziet, maar moet je beoordelen op wat het met je doet. Bij mij gaat het dus niet zozeer om het beeld, maar om de boodschap. Dat verklaart ook mijn diversiteit in werk en in bepaalde gevallen de snelheid waarmee het gemaakt is. De boodschap bepaalt de vorm en niet omgekeerd.

Creëer je eigen realiteit

De ontvanger die meegaat in mijn verhaal is iemand die begrijpt dat de werkelijkheid een constructie van ervaringen en aannames is. En wie dat durft aan te nemen is in staat om daarnaar te handelen. Dat zijn mensen hierdoor hun leven een wending kunnen geven. Mensen die in staat zijn om een eigen realiteit te creëren. En dat is een vrijheid die ik ieder mens gun.

Buiten de lijntjes kleuren

We zien schilderijen van Ad van den Boom boven klassieke auto's hangen, zoals Jaguar E-types, Mercedessen en Porsches.

Dit blog maakt deel uit van mijn werk als kunstenaar rond perceptie en creatie.

Buiten de lijntjes kleuren. De komende tijd zijn mijn schilderijen te zien bij de Cool Classic Club in Naarden. Wat deze club zo bijzonder maakt? Het is een plek voor mensen die houden van de mooie dingen in het leven. Dingen die met passie en zorg zijn gemaakt en daarmee tijdloos.

Het is een ontmoetingsplek, een ideale plek waar je kunt werken of heerlijk kunt vergaderen.

Maar wat deze plek echt uniek maakt, is dat je hier de mooiste klassiekers kunt bewonderen en kopen. Bijvoorbeeld een groene Mercedes die ooit van Freddy Heineken is geweest, een Ferrari 308 GTS waar Magnum altijd in sprong of een Chevrolet Roadster Gilmore Special die meegedaan heeft aan de Indy 500. Houd je meer van klassiek en statig dan staan er meerdere uitvoeringen van Rolls Royce op je te wachten. Ga je voor avontuur, dan kun je kiezen uit terreinauto’s van diverse merken.

Als je als kind van mooie auto’s gedroomd hebt, dan is dit misschien wel de mooiste plek om wakker te worden.

De Cool Classic Club is ook een galerie. Een prachtige plek voor mijn schilderijen en tekeningen. Het is een mooie combinatie van iconische klassiekers (denk aan de Jaguar E-type) en mijn kleurrijke schilderijen en tekeningen uit de serie Bomen en hun verhalen.

Robbert Buijs verlegt de grenzen binnen automotive. Hij kleurt buiten de lijntjes. En dat is voor mij misschien wel de belangrijkste reden om hier te exposeren. 14 december van 10.00 tot 17.00 uur is er een meet & greet. Kom je niet voor mijn schilderijen, kom dan voor de klassiekers van Robbert.

Onvergetelijk moment

We zien een tienjarige jongen die een rode sticker plakt bij een schilderij dat hij gekocht heeft tijdens de Nock Nock Art Fair

Dit blog maakt deel uit van mijn werk als kunstenaar rond perceptie en creatie.

Onvergetelijk moment.

Mert en zijn ouders kom ik voor de eerste keer tegen op 26 oktober als ik exposeer in het Wantijbad in Dordrecht. Het Wantijbad is een tijdloze creatie van architect Allard Argelo, echt een plek die tot de verbeelding spreekt en de moeite waard is om te bezoeken. Het thema van de expositie is ‘Mens en Natuur’ en wordt georganiseerd door Buro Grenzeloos van Tessa Smal en Joost van den Heuvel. Samen met 24 andere kunstenaars uit verschillende disciplines mag ik aanwezig zijn.

Mert loopt rond met een telefoon en maakt foto’s. Het is een jongen die visueel is ingesteld en hij heeft niet alleen een scherpe, maar ook een wijze blik. Het is een oude ziel in een jong lichaam. Als kinderen mijn stand bezoeken tijdens een expositie, dan word ik altijd helemaal blij. En ieder kind dat mijn stand bezoekt, gaat met een cadeautje naar huis. In zijn geval een boek met mijn bomen en hun verhalen met een persoonlijk verhaal erin. Niet alleen Mert is bijzonder, zijn ouders zijn dat ook. Ze laten hun kind opgroeien in de wereld van creativiteit en stimuleren dat ook. En dat is mooi om te zien. Ze denken niet alleen verder, ze kijken ook verder.

logo no-knock art fair

En dan sta je op de Nock Nock Art Fair en zie je Mert opeens voor je neus staan. Mert met zijn camera in de hand die het schitterende plafond van de gashouder heeft gefotografeerd.

Mert en zijn ouders maken een rondje over de beurs en komen dan opnieuw bij je langs. Ze vertellen dat Mert een werk wil kopen. Hij kiest voor een boom uit de serie vier jaargetijden. En ik weet nog steeds wie er nu trotser is, Mert of ik. Het was in ieder geval een  onvergetelijk moment in mijn leven en ik hoop ook in dat van hem en zijn ouders.

Spelen met de kleuren van de regenboog

ad van den Boom in gesprek met bezoekers van de nock nock art fair over spelen met de kleuren van de regenboog

Dit blog maakt deel uit van mijn werk als kunstenaar rond perceptie en creatie.

Ergens op een plek, ver weg van waar je woont, kom je twee mannen tegen. Een man met zijn vader van bijna 100 jaar oud. Je komt met elkaar in gesprek. De zoon vraagt wat je doet. Je laat je website zien en hij ziet je bomen.
‘Je bent een groot kunstenaar, omdat je als geen ander kunt spelen met de kleuren van de regenboog,’ zegt hij.
Mooi gezegd, denk ik.
‘Dank je wel,’ en ik maak een buiginkje.
‘Het is grandioos…’ vervolgt hij.
Ik voel me vereerd.
Twee weken later sta je op de Nock Nock art fair.
‘Het zijn de kleuren die me in vervoering brengen. De bomen met hun verhalen,’ zeggen bezoekers.
‘Het doet me denken aan Van Gogh, maar het is toch anders,’ ook dat is wat veel mensen zeggen.
‘Het lijkt ook wel op Matthew Wong,’ merken bezoekers op.

logo no-knock art fair

Ik weet niet zo goed wat ik met hun positieve reacties moet… Bescheiden blijven, lijkt mij het beste.
En dan komt er een kwartier voor sluitingstijd een jonge kunstschilder naar me toe die zegt: ‘Het doet me denken aan Matthew Wong, maar ik vind jou beter.’ Ooit interviewde ik een vrouw die werkte bij een taxatiebedrijf en ze zei iets moois, iets wat ik nooit zal vergeten… ‘Mensen worden niet gelukkig van geld, mensen worden gelukkig van waardering.’

Ze heeft gelijk, de gouden pot waar ik de kleuren vandaan haal, staat aan het begin van de regenboog.

 

Nock nock art fair 2024

Kunstenaar Ad van den Boom hangt een schilderij op bij de Nock Nock Art Fair

Dit blog maakt deel uit van mijn werk als kunstenaar rond perceptie en creatie.

Nock Nock art fair 2024 is voor mij de eerste keer dat ik op een grote beurs sta samen met ongeveer 120 andere kunstenaars. Het is een beurs die in het teken staat van kunst & design in Amsterdam in de Westergasfabriek. De art fair start donderdagavond 31 oktober met een VIP avond en eindigt 3 november om 16.00 uur.  Hierboven zie je een selectie van mijn schilderijen en tekeningen uit de serie ‘Bomen en hun verhalen’ die tijdens Nock Nock te zien zullen zijn.

logo no-knock art fairBomen en hun verhalen

Met mijn serie bomen en hun verhalen heb ik bomen bewustzijn gegeven. En dat niet alleen. Ik heb ze ook een stem gegeven. Hun verhalen vertellen iets over het leven, het leven van de natuur en van mensen. Verhalen die niet alleen hoop en troost bieden, maar ook nieuwe inzichten. Heb je geen tijd om de art fair te bezoeken, geen probleem. Op de site van nocknock zijn ook werken te koop, waaronder een aantal van mijn prints. Meer informatie over de Nock Nock art fair, je hier.

 

Kleurrijk bos

kleurrijk bos schilderij advandenboom olieverf

Dit blog maakt deel uit van mijn werk als kunstenaar rond perceptie en creatie.

Met de serie Kleurrijk bos bestaat op dit moment uit een drietal schilderijen en een stuk of dertig tekeningen. De lichtval aan de rand tijdens een wandeling in de Lage Vuursche vormde de inspiratie. De grens tussen licht en donker, onbewoond en bewoond, open en besloten. De rand van het bos intrigeerde mij als kind al.

De schilderijen vertellen ook het verhaal hoe wij als mensen proberen om de natuur naar onze hand te zetten. Van designtuinen tot gras dat lekker traag groeit. Van vlinders die zich niet voortplanten tot bloemen die ruiken naar niets.  Hierbij gaan we volledig voorbij aan het feit dat de natuur ook een bewustzijn heeft, dat bomen met elkaar communiceren en dat bossen ons meer te vertellen hebben dan de voor mogelijk houden. In het schilderij hierboven heeft een van deze bomen een tak die is afgezaagd. We amputeren de natuur en hebben daar geen enkel probleem mee. Sterker nog, we zien het als een natuurlijk iets.

Het is mijn bedoeling om in totaal tien werken te maken in deze serie. Inmiddels ben ik begonnen met een studie in potlood op papier. De serie kan gezien worden als een aanvulling op mijn tekeningen van bomen en hun verhalen.

Bezoek mijn atelier
Je bent altijd welkom in mijn atelier in Hilversum of tijdens een van de open atelierdagen. Bezoek alleen op afspraak. Stuur een mail met data waarop je zou kunnen en ik neem contact met je op.

Ad van den Boom 2018 – olie op linnen – 140 x 100 cm

Over kunst, kritiek en vooruitgang

We kunstschilder Ad van den Boom voor een groot doek staan waarop twee bomen staan. Het schilderij staat op z'n kop om de onderkant te schilderen. De foto hoort bij een verhaal over kunst, kritiek en vooruitgang

Dit blog maakt deel uit van mijn werk als kunstenaar rond perceptie en creatie.

Tekenen, schrijven en schilderen is van kleins af aan mijn grote passie. Het was mijn hobby tot ik in de reclame ging werken en ik van mijn hobby, mijn werk kon maken. Als je besluit om van je hobby je werk te maken, dan moet je accepteren dat je geen hobby meer hebt. Maar er is nog iets anders wat je moet accepteren; je moet aanvaarden dat, wanneer je er echt werk van maakt, ook iets moet bereiken. In de reclame betekent dit onderscheidende concepten bedenken en uitwerken, die dan ook nog met prijzen onderscheiden moeten worden.

Creativiteit is meer dan reclame

De reclame was een mooie en inspirerende periode in mijn leven met veel stress en ook met veel waardering. Maar reclame is niet iets wat je eeuwig vol kunt houden. Ik niet in ieder geval. Het was te beperkt. Ik wilde meer doen met mijn creatieve vermogen. Want creativiteit kan veel meer voor een organisatie betekenen dan een mooie commercial, een impactvolle advertentie, een unieke mailing of een onderscheidende actie.

Op een bepaald moment in mijn carrière deed de mogelijkheid zich voor om creatieve ideeën voor de binnenkant van organisaties te bedenken. Zo kwam ik in aanraking met leiderschap, cultuur, verandering, coaching en teambuilding, waarbij de creatieve insteek meer dan eens het grote verschil maakte.

Creatie is reactie

Creëren betekent voor mij meerwaarde realiseren  ‘creatie is reactie’ zo kan je het noemen.

De opgedane kennis en ervaring gebruik ik al meer dan tien jaar om concepten te bedenken om mensen op een andere manier naar de wereld te laten kijken. Dit resulteerde in een expositie rondom wereldleiders en een tentoonstelling rondom de ramp met de MH-17. Op de een of andere manier kom ik met deze projecten niet echt verder en dat geldt ook voor mijn bomen en hun verhalen. Natuurlijk krijg ik erkenning van mensen die mijn werk zien en ook op lokaal niveau krijg ik aandacht, maar daarbuiten wordt het een ingewikkeld verhaal.

Ergens begrijp ik de afwijzing wel, want ook in de reclame gingen de beste ideeën meestal niet door omdat ze een gevaar vormden. Dit soort ideeën maken mensen onzeker. Wat als het mislukt? Wat als ik kritiek krijg? Wat als…? Iedere keer opnieuw loop ik met mijn eigen concepten tegen een muur waar ik niet doorheen kan breken. Een grens die ik blijkbaar niet kan passeren.

Resist the usual

Lang heb ik gedacht dat die belemmering er ligt omdat wat ik maak simpelweg niet past in de tijd waarin ik leef. En die gedachte heb ik nog steeds. Kunst beweegt zich binnen een veld van gevestigde overtuigingen, een wereld met eigen wetten en ongeschreven regels. Alles wat buiten dat kader valt, wordt met argwaan bekeken of zelfs afgewezen. Pas veel later, als de wereld klaar is, kan zoiets soms ineens vanzelfsprekend worden.

Maar misschien is er nog iets anders aan de hand. Misschien ligt de muur niet buiten mij, maar in mij. Misschien kan ik hem niet slechten omdat ik niet bestand ben tegen de kritiek die mijn werk oproept.

Want is kunst niet altijd een spiegel, en is kritiek niet vaak de weerstand tegen wat men liever niet onder ogen ziet? Dit is niet nieuw. Van Gogh stierf in eenzaamheid, zijn werk amper erkend. Hilma af Klint verstopte haar doeken omdat ze wist dat haar tijd haar niet zou begrijpen. En Duchamp, met zijn urinoir als kunstwerk, werd in eerste instantie weggehoond, voordat men begreep dat kunst niet hoeft te bevestigen wat men al wist, maar juist bedoeld is om dat los te wrikken. 

Reclame, realiteit en perceptie

In de tijd dat ik in de reclame werkte, eerst als copywriter en later als creatief directeur, leerde ik dat perceptie niet vaststaat, maar gevormd wordt. Reclame is niet per se de waarheid, maar een constructie, een spel met verwachtingen. En toch is het een spel met regels. Kunst daarentegen hoeft geen concessies te doen, geen rekening te houden met wat verkoopbaar is. Toch lijkt het of de kunstwereld diezelfde regels heeft overgenomen.

Pierre Bourdieu schreef over de onzichtbare krachten die bepalen wat als waardevol wordt gezien binnen een cultureel veld. Kunst mag dan vrij lijken, maar beweegt zich binnen kaders van erkenning en commercieel belang. Wie te veel afwijkt, wordt vaak genegeerd, tenzij de tijd de kunstenaar inhaalt. Dit is wat Thomas Kuhn paradigmawisselingen noemt: eerst weerstand, dan acceptatie, en uiteindelijk het onvermijdelijke besef dat de werkelijkheid altijd in beweging is.

Authenticiteit en weerstand

Je zou kunnen zeggen dat ik me uit de problemen denk, en misschien is dat ook zo. Misschien kan ik ook heel anders kijken naar de situatie waarin ik zit. Een aantal bezoekers van een beurs zei, nadat zij de 120 andere exposanten hadden gezien, dat mijn werk als enige authentiek was.

Misschien is dat geen beperking, maar een voorbode.

Want in een wereld die steeds meer versmelt tot een generieke eenheidsworst, zijn het de jonge mensen, degenen die de toekomst vormen, die verlangen naar iets echts. Niet een variatie op wat ze al kennen, niet een herhaling van het bestaande, maar iets wat hen ergens naartoe trekt zonder dat ze precies kunnen benoemen waarom. Misschien is dat waarom mijn werk hen aanspreekt.

Authenticiteit als een kompas in een tijd die zijn richting kwijt lijkt te zijn

Misschien is dat ook een kwestie van hoe ze denken, hoe ze waarnemen. Onderzoek toont aan dat iedere generatie zich neurologisch en cognitief aanpast aan de wereld waarin ze opgroeit. Het Flynn-effect beschrijft hoe abstract denken en patroonherkenning zich ontwikkelen naarmate de complexiteit van de samenleving toeneemt. Tegelijkertijd laten hersenscans zien dat jonge generaties, gewend aan constante informatieprikkels, sneller schakelen en minder geduldig zijn met herhaling. Misschien is dat waarom ze zich aangetrokken voelen tot kunst die geen bevestiging is van wat ze al wisten, maar een deur opent naar wat nog niet is vastgelegd.

Het begint pas als anderen denken aan stoppen

Vincent van Gogh hield vol, tot hij het niet langer kon. Hij vocht tegen een tijd die hem niet begreep, en verloor. Maar ik ben hier nog. En ik vecht door. Ik noem het: het begint pas als anderen denken aan stoppen.

In een wereld waar men afhaakt zodra de erkenning uitblijft, is het de kunst om juist dan door te gaan. Om te blijven creëren, te blijven proberen, zelfs als niemand nog kijkt. Niet omdat succes gegarandeerd is, maar omdat stoppen geen optie is. Dat is het verschil. Misschien is dat de reden waarom ik die muur telkens opnieuw tegenkom, niet om mij tegen te houden, maar om te testen of ik de kracht heb om erdoorheen te breken.

De verhalen van bomen

Ik denk aan de bomen die ik schilder, de verhalen die ze vertellen. Elk met hun eigen verleden, gevormd door wind en tijd, door droogte en overvloed, door littekens van stormen en jaren van stilte. Ze staan er. Onaangepast en onverschrokken, zonder de noodzaak om zich te voegen naar een verwachting. Een boom vraagt zich niet af of hij in de smaak valt. Hij groeit, omdat hij niet anders kan. Misschien is dat wat kunst moet zijn. Niet een buiging naar wat men verwacht, maar een worteling in wat onontkoombaar is.

In de ecologie spreekt men van disturbance ecology: het besef dat verstoring, stormen, bosbranden, het afbreken van het oude, geen vernietiging betekent, maar de basis vormt voor regeneratie en groei. Zonder verstoring is er geen vernieuwing. Ook Joseph Schumpeter’s concept van creative destruction draait om dit principe: oude structuren moeten breken om ruimte te maken voor iets nieuws.

Misschien is dat de hoop die er altijd is. Dat de wereld uiteindelijk zoekt naar verbinding, dat leiders zich realiseren dat vooruitgang geen vernietiging hoeft te betekenen, en dat we, net als bomen die in de herfst loslaten om ruimte te maken voor de lente, moeten durven loslaten om te kunnen groeien. Kunst is geen bevestiging van wat we al weten. Kunst is een beweging naar wat we nog niet begrijpen. En dat is misschien wel precies de reden waarom het weerstand oproept.

Het leven is magisch

Foto van een beeld in wording

Dit blog maakt deel uit van mijn werk als kunstenaar rond perceptie en creatie.

Magisch is alles wat we zien. Alles wat we voor vanzelfsprekend aannemen. De glimlach van een kind, het bejaarde stel hand in hand of de hond die blaft. Maar ook dat stenen beeld wat onder je handen ontstaat uit een brok steen. Magisch is ook dat je een verouderd product weer hip maakt door het alleen een nieuwe naam te geven of dat je met een sprookje het leven van een kind redt.

Heb je ooit zo naar het leven gekeken? Naar het leven om je heen?  En naar je eigen leven? Waarschijnlijk niet. We zijn teveel bezig in het hier en nu.  Vaak laten we ons ook nog leiden door de waan van de dag. Een collega die zich ziek meldt, een klant die zijn geduld verliest en zo zijn er nog 1000-en-1 andere dingen in het dagelijks leven waardoor je niet de rust hebt om stil te staan bij de magie van het leven.

Hoe kun je als leider zorgen voor een stukje magie in je team? Sta eens stil bij iets wat je samen hebt bereikt of benoem eens hoe fijn je het vindt dat je deel uitmaakt van dit team. Je kunt ook gewoon aan de medewerkers vragen wat er volgens hen nodig is om ze weer te laten realiseren hoe magisch hun werk eigenlijk is.

Eens werd ik door een chirurg aangesproken met de volgende vraag: ‘Ik heb vandaag een leven gered, wat heb jij gedaan?’
Ik antwoordde dat ik er vandaag voor gezorgd had dat een directeur niet ontslagen werd. Dat antwoord had de chirurg niet verwacht. Magie zit in alles wat we doen. In grote en kleine dingen.

Er is eigenlijk maar één ding in de wereld wat niet magisch is. Leiders die denken in macht. Die leven voor macht omdat zij de magie van het leven vergeten zijn.