CREALISME – EEN ANDERE MANIER VAN KIJKEN
Crealisme onderzoekt hoe de werkelijkheid ontstaat in de manier waarop we kijken.
De werkelijkheid is geen vast gegeven. Ze is een constructie van ervaringen, aannames en verhalen die we elkaar blijven vertellen. Mijn werk vertrekt vanuit die gedachte. Ik combineer beeld en woord om percepties te verschuiven. Niet om te choqueren of te overtuigen, maar om ruimte te maken. Ruimte voor twijfel. Voor troost. Voor een andere manier van kijken.
Ik noem dat Crealisme. Niet zien, maar zijn. Crealisme gaat niet over wat je ziet, maar over wat het met je doet.
CREALISME VOLGENS ANDEREN
Museumdirecteur Singer Laren Jan Rudolph de Lorm
“In het voorjaar van 2014 had ik een bijzondere ontmoeting. Ik was uitgenodigd om een tentoonstelling over Jan Sluijters te openen bij Studio 2000 in Blaricum. Daar werd ik voorgesteld aan kunstenaar Ad van den Boom, van wie enkele beelden werden geëxposeerd. Enige tijd later bezocht ik Van den Boom thuis in Hilversum, nieuwsgierig, dat wel, maar zonder veel verwachting omdat ik de kunstenaar niet kende.
Curator Francesca Brunello
‘Ad van den Boom, a contemporary Dutch artist, immerses the viewer in a new reality, where chaos and everyday noise suddenly disappear, leaving room for silent landscapes that lull our gaze, now touched by a myriad of colours and sinuous shapes. Immense trees with luminous foliage rise towards the sky, having sunk their roots into a rich and lush soil that nourishes them with love and sensitivity. Everything about Ad van den Boom’s works tells us of an apparently distant, two-dimensional world of shapes flowing into one another, where the horizon line becomes a point of connection between what lies beneath the surface and what emerges into the light.
Kunsthistorica Brigitte Vet-Beerkens
“Ad van den Boom is een bijzonder kunstenaar, die zich niet laat belemmeren door regels of grenzen. Hij laat zich leiden door zijn innerlijke drang om te communiceren via verschillende media en tekst. Het maakt hem niet uit hoe hij uiting geeft aan zijn gedachten en gevoelens. Daarom is hij zo divers. Zijn kunstuitingen zijn een weerspiegeling van zijn ziel. De uitspraak van Aristoteles vat het misschien het beste samen: “Het doel van de kunst is niet het uiterlijk van dingen weer te geven, maar het innerlijk… dat is de echte werkelijkheid”.
Directeur Museum Hilversum Stef van Breugel
“Als veelzijdig mediakunstenaar maakt Ad van den Boom onder andere portretten. Hij doet dat mooi en combineert fotografie met schilder- en tekentechnieken. Zijn werk is interessant vanwege de schoonheid maar zeker ook vanwege het statement dat hij maakt. ‘Kijk eens voorbij het mediabeeld dat wij van wereldleiders hebben en waarin wij onszelf steeds bevestigd willen zien’ zo zegt hij tegen zijn publiek. Verbeeld je dat Poetin, Assad of wie dan ook, mensen zijn zoals wij. Immers; de destructie en haat zitten (bijna altijd) ook in onszelf. Ad van de Boom probeert met beeld en taal onze perceptie te beinvloeden, onze manier van kijken, waarnemen en oordelen. Opdat er een menslievende wereld zal ontstaan. Ad van den Boom is een mediakunstenaar die acteert als een vredesduif.”
CREALISME
Mijn werk verbeeldt geen uiterlijkheden. Het onderzoekt wat onder de oppervlakte ligt: dat wat niet direct zichtbaar is, maar wel voelbaar. In beelden, schilderijen, teksten en verhalen laat ik zien dat de werkelijkheid meer is dan wat zich aan ons opdringt. Dat er altijd een andere laag bestaat, persoonlijk, innerlijk, menselijk.
De boodschap bepaalt de vorm
Ik werk thematisch. Elk thema vraagt zijn eigen vorm, techniek en materiaal. Soms wordt een idee een beeld, een serie tekeningen, een roman of een gedicht. De vorm volgt altijd de boodschap, nooit andersom. Zoals in de reclame een idee vraagt om een kop, een beeld en een toon, vraagt ook mijn autonome werk om samenhang tussen denken, voelen en maken. Daarom is mijn werk zelden puur beeld of puur tekst. Het is altijd een combinatie.
Over tijd, eindigheid en keuze
Veel van mijn werk raakt aan existentiële vragen:
- Wat betekent leven, als tijd geen vanzelfsprekendheid is?
- Hoe verhouden we ons tot ouderdom, aftakeling en sterven?
- Wie bepaalt wat een ‘goed einde’ is?
Deze vragen onderzoek ik niet vanuit provocatie, maar vanuit menselijkheid. Niet om antwoorden te geven, maar om het gesprek mogelijk te maken. In beelden, schilderijen, teksten en verhalen laat ik zien dat de werkelijkheid meer is dan wat zich aan ons opdringt. Dat er altijd een andere laag bestaat, persoonlijk, innerlijk, menselijk.
Geïnspireerde eenvoud
Ik geloof in eenvoud die voortkomt uit diepgang. Niet uit versimpeling. Elke lijn, elke vorm, elk woord heeft een functie. Overdaad leidt af. Detail brengt focus. Attractiviteit is daarbij geen doel, maar een voorwaarde: om gezien te worden, om de boodschap te laten landen, of om percepties daadwerkelijk te kunnen verschuiven.
Waarom het werk bestaat
De wereld vraagt om andere verhalen. Verhalen over leiderschap, natuur en ouder worden. Over macht en kwetsbaarheid. Over leven en loslaten.
Met mijn werk probeer ik bij te dragen aan een wereld waarin mensen anders durven kijken en daardoor ook anders durven handelen. Niet omdat ik denk dat ik gelijk heb, maar omdat ik geloof dat creatie altijd beweging veroorzaakt. Crealisme is geen stroming. Het is een houding. Een manier van kijken naar jezelf, naar de ander en naar de werkelijkheid die we samen maken.
Als je wilt zien wat het kan zijn, neem dan gerust contact met mij op.







